Maj 19, 2017

Poradnik Pracownika – kompetencje miękkie w cenie!

Można odnieść wrażenie, że sformułowanie ‘kompetencje miękkie’ zrobiło zawrotną karierę. Dlatego ważne stają się pytania jak je rozumieć, czy można się ich nauczyć, jak je kształcić i identyfikować.

Do najbardziej znanych kompetencji miękkich należą: kreatywność, asertywność, elastyczność, komunikatywność, samodzielność. Czyli wszystkie umiejętności, które ułatwiają współdziałanie w grupie wśród innych pracowników. Może zdarzyć się tak, że osoby, które mają taki sam staż pracy i kwalifikacje zawalczą o zatrudnienie właśnie kompetencjami miękkimi. Jaki z tego wniosek? Tego typu kompetencje warto kształcić. Tym bardziej, że jest to możliwe, a nic nie wzmacnia ich tak, jak codzienna praktyka.

KOMPETENCJE MIĘKKIE CZY TWARDE, KTÓRE WAŻNIEJSZE?

Wiemy już, jak zidentyfikować kompetencje miękkie. Natomiast kompetencje twarde to te, które można dość szybko obiektywnie ocenić – stwierdzić czy się je posiada czy nie. Kompetencje twarde można na przykład potwierdzić za pomocą dokumentów, certyfikatów czy dyplomów. Będą do nich należały umiejętność prowadzenia samochodu, obsługi programów komputerowych czy umiejętności zdobyte na kursach specjalistycznych.

Rozróżnienie kompetencji twardych i miękkich bywa trudne. Ich krzyżowanie się jest coraz częściej spotykane, niezależnie od stopnia skomplikowania zajmowanego stanowiska. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ w rzeczywistości stanowiska, które nie wymagają kontaktu z innym pracownikiem praktycznie nie istnieją. Stąd można uznać, że kompetencje miękkie i twarde są równie ważne. Jeśli aktualnie szukasz pracy, koniecznie odwiedź naszą TABLICĘ OGŁOSZEŃ!

Agencja Pracy Tymczasowej Transline Group Sp. z o. o. – numer w rejestrze zatrudnienia 11088.