Reguły współpracy z firmą wystawiającą charakterystyki energetyczne opublikowane są na stronie certyfikat-energetyczny24.pl. W pierwszej kolejności należy wskazać rodzaj świadectwa oraz wpłacić opłatę za jego pozyskanie. Kolejno trzeba wypełnić formularz zawierający szczegółowe zapytania odnośnie do nieruchomości. O ile będzie to konieczne, inżynier z prezentowanej firmy zjawi się pod wskazaną lokalizacją, celem zrobienia przedstawienia rzeczywistego stanu nieruchomości a także sprecyzowania niezbędnych informacji.
Po podaniu danych, inżynierowie przygotują treść główną papieru jakim jest certyfikaty energetyczne, sprawdzając informacje podane przez klienta, jak i normy które obowiązują w konkretnym roku kalendarzowym. Nieruchomość jest wtedy sklasyfikowana do wyznaczonej klasy energetycznej, na bazie parametru EP. Z oferty mogą skorzystać klienci prywatni {oraz|a także klienci biznesowi. Świadectwo energetyczne budynku obowiązuje od kwietnia 2023 roku.
Paszport energetyczny traktowany jest jako komplet wskaźników dookreślających maksymalne zapotrzebowanie budynku na energię niezbędną do jego wykorzystania. Wiadomości te niezbędne są do: ogrzewania i wentylacji, klimatyzacji i oświetlenia, jak i punktów wyjścia wytwarzania energii oraz emisji CO2 przez budynek.
Ustalenie tego zapotrzebowania ma przyczynić się do podwyższenia efektywności energetycznej w obiekcie, a także podjęcia określonych kroków, o ile nie będzie ona na optymalnym poziomie. To pozwala zmniejszyć koszty eksploatacji obiektu, zwłaszcza pod kątem energii elektrycznej. Ujęte w jednym dokumencie dane pozwolą wyznaczyć stan budownictwa publicznego, jak i prywatnego w Polsce. To pozwoli opracować rozkład dłuższej perspektywy odnawiania budynków, jak i rozwija nowoczesne budownictwo na terenie państwa. Wskazują na to zapisy Ministerstwa Rozwoju i Technologii Departament Gospodarki Niskoemisyjnej. Wystawianie dokumentu jest niezbędne w przypadku nowych budynków, obiektów po termomodernizacji oraz takich, które powiązane są z wynajmem.