Rekomendowanym olejem silnikowym do klimatu chłodnego będzie olej 5W oraz 10W. Olej 20W ma średnią lepkość i zalecany jest do klimatu umiarkowanego. Oleje 30W, 40 oraz 50 przeznaczone są do klimatu ciepłego lub do długich podróży. Ogólnie oznajmić można, że do silników benzynowych zaleca się używać oleju wielostopniowego SAE 10-40W. W każdym lub razie należy spowodować rodzaj olej silnikowy w podręczniku obsługi naszego samochodu, i prawidłowiej nie słuchać rad sąsiadów bądź osób, które mało się znają na rzeczy.
Wiele olejów zawiera dodatki, które opóźniają korozję, neutralizują kwasy, rozpraszają sadzę oraz smołę, które wylatują przez pierścienie tłoku w kierunku skrzyni korbowej, i zmniejszają powstawanie piany. Dużo z tych zanieczyszczeń odparowuje się gdy silnik się nagrzewa i wychodzą przez układ dodatniej wentylacji. Drugie zanieczyszczenia, zostają zawieszone oraz nie zagradzają ani kanałów do olejów ani pierścieni tłoku, ani również hydraulicznego popychacza.
Usuwa się je przy wymianie oleju i filtra oleju. Wymiana oleju silnikowego powinna być uskuteczniona co 20 tysięcy kilometrów lub ewentualnie raz na trzy lub też sześć miesięcy, w zależności od typu oleju jakiego użyjemy. Wymiana olej silnikowy musi być częstsza jeżeli pojazd używa się do ciągnięcia przyczepy, na zakurzonych drogach i krótkich trasach – w owym czasie polecamy też czy istnieje alternatywa dla ecodriving. Częściej także wymienia się olej, kiedy silnik przemierza długie odległości na drobnej prędkości, jak na przykład taksówki, dostawy bądź też w pojazdach zaparkowanych przez dłuższy czas.
Olej silnikowy sprawdza się gdy samochód stoi na płaskiej przestrzeni, silnik nie powinien być ciepły. Trzeba przestrzegać prostych zasad. Odkręcamy zakrętkę potem wymieniamy filtr oleju. Przed założeniem oryginalnego filtru, wypada go nasmarować olejem. Później dopasowujemy filtr na jego miejsce. Kiedy obudowa dotknie podstawy, należy odczekać około 10 minut, by cały olej ściekł oraz jeszcze raz nakładamy zakrętkę na miejsce. Wlewamy odpowiednią ilość oleju oraz zamykamy zawleczkę napełniania. Następnie wystarczy zapalić silnik, aby upewnić się, iż nie ma wycieków.